برای مشاهده عوارض مربوط به تردد در طرح ترافیک کافیست شماره پلاک خودرویی را که با آن تردد داشتید در قبضینو وارد کنید و جزئیات ترددهای خود را مشاهده کنید و به صورت موردی یا تجمیعی نسبت به پرداخت آنها اقدام کنید.
با مرورود به بخش حمل و نقل میتوانید نسبت به رزرو مجوز تردد در عوارض طرح ترافیک خودرو اقدام کنید. پس ار رزرو نیز باید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید. آخرین وضعیت طرح ترافیک تهران و اخبار مربوط به آن را نیز میتوانید از سایت تهران من پیگیری کنید.
با استفاده از اپلیکیشن تهران من نیز میتوانید تسویه تردد در طرح ترافیک را انجام دهید. برای این کار کافیست از قبل در سامانه تهران من ثبت نام و خودرو خود را نیز در این سامانه ثبت کرده باشید.
نرخ ورود به طرح بعد از ساعت ۱۰
ورود بعد از ساعت ۱۰ صبح و خروج قبل از ساعت ۱۶ برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک ۲۰۵ هزار و ۸۰۰ ریال در محدوده طرح ترافیک و ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ ریال در محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرو فاقد معاینه فنی باشد، در همین ساعت جهت ورود به طرح ترافیک برای هر روز راننده باید ۲۹۴ هزار ریال و برای محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۴۷ هزار ریال بپردازد.
ابتدا وارد سامانه اینترنتی تهران من به آدرس my.tehran.ir شوید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. پس از ورود به صفحه ثبت نام، ابتدا باید حقیقی یا حقوقی بودن را تعیین کنید. شخص حقیقی در حقیقت همان فرد انسانی میباشد اما شخص حقوقی مولود اجتماعی است و از نظر قانونی از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد میشود. شما به عنوان صاحب خودرو و یک شهروند عادی، شخص حقیقی هستید.
سپس باید اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل و دقیق وارد کنید. این اطلاعات شامل: کد ملی، ثبت نام در تهران من تاریخ تولد و کد پستی است. پس از وارد کردن اطلاعات خود وارد صفحه تکمیل اطلاعات شخصی میشوید. در همین صفحه باید نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری خود را نیز تعیین کنید. پس از تکمیل این صفحه باید گزینه دریافت کد تایید را انتخاب کنید تا کد تائید به شماره موبایلی که پیش از این وارد کردید ارسال شود و ثبت نام شما کامل شود.
شما باید مشخصات شخصی، مشخصات خودرو و همچنین نشانی منزل خود را وارد کنید. اگر ساکن محدودههای ترافیکی، (یعنی محدوده ترافیک و حلقه دوم که همان طرح زوج و فرد سابق و کنترل آلودگی هوای فعلی) باشید، هزینه تردد در این محدودهها برای شما نصف قیمت محاسبه میشود. اگر قبلا در سایت ثبت نام کردهاید کافیست و دیگر نیازی به ثبت نام مجدد ندارید.
وه ورود به مناطق طرح
به غیر از روزهای رایگان ورود به منطقه کنترل آلودگی هوا، جهت ورود به به هر یک از دو منطقه طرح ترافیک اصلی یا کنترل آلودگی لازم است اعتبار کافی در حساب خود در سایت تهران من داشته باشید.
ورود شما به هر یک از این مناطق توسط دوربین ثبت و هزینه آن از اعتبارتان کسر می شود.
در صورتی که اعتبار کافی نداشته باشید تا یک ماه بعد از ورود به طرح فرصت دارید با افزایش اعتبار خودتان مبلغ را تسویه کنید در غیر این صورت طبق نرخهای مصوب جریمه میشوید.
طبق اطلاعیه وبسایت “تهران من” اگر فردی قصد تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) را داشته باشه تنها نرخ محدوده طرح ترافیک برای وی محاسبه خواهد شد.
همچنین ساعات تردد در محدوده های تعیین شده در دو بخش ساعات اوج (6/30 تا 10 و 16 تا 19) و غیر اوج (10 تا 16) تعریف شده اند.
برای تردد در محدوده طرح ترافیک حتما باید از قبل نسبت به رزرو طرح اقدام کرده باشید. رزرو طرح ترافیک باید حتما از طریق سامانه تهران من انجام شود. شهروندانی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند میتوانند از طریق روشهای زیر نسبت به رزرو اقدام کنند.
نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک با توجه به نوع معاینه فنی خودرو تعیین میشود. خودروهایی با معاینه فنی برتر کمترین میزان عوارض را پرداخت میکنند.
در صورتی که ظرفیت مجاز روزانه رزرو طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدودهی طرح ترافیک نخواهید بود. در صورت تردد غیرمجاز در این محدوده، بیشترین میزان عوارض برای خودرو شما در نظر گرفته شده و مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.
دوربین ثبت تخلف یا دوربین ترافیکی یک دوربین است که ممکن است کنار جاده، بالای دکل دسته دار یا روی یک خودروی مخصوص نصب شود تا بهاجرای قوانین و راحتتر کردن زندگی انسانها کمک کند.
خبر خوب دیگری که برای شما داریم درباره محدوده اول یعنی طرح ترافیک است. شما حتی اگر وارد محدوده طرح ترافیک اصلی نیز شوید و حسابتان شارژ نداشته باشد باز هم بلافاصله جریمه طرح ترافیک شامل حال شما نمیشود و مجددا پیامک اخطار ورود غیر مجاز را دریافت خواهید کرد. در این مورد نیز تا یک ماه مهلت پرداخت دارید تا جریمه نشوید.
بنابراین در اولین فرصت در سامانه تهران من ثبت نام کنید و از بسیاری از امکانات شهری بهره مند شوید. سامانه تهران من فقط مختص خرید مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک نیست. امکان بسیاری در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است از جمله:
در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهیهای معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاههای خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت میکنند میتوانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانکهای ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.
در مدل پرداخت از طریق کارت خوان، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاههای کارتخوان مستقر در پمپبنزینها، مجتمعهای خدماتی رفاهی و توقفگاههای بین راهی در آزادراههای کشور فراهم شده است.
در روش پرداخت از طریق تگ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام میکند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه، از مبلغ در کیف پول کسر میشود.
برای تردد با پلاک شهرستان نیز درست مانند پلاک تهران باید نسبت به رزرو در سامانه تهران من اقدام کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محاسبه هزینه عوارض تردد در طرح ترافیک، بر اساس نوع معاینه فنی خودروها انجام میشود. معاینه فنی که در شهرستانها ارائه میشود معاینه فنی عادی است و تردد با این معاینه فنی بر اساس تعرفههای تعیین شده گرانتر است. تهیه معاینه فنی برتر فقط با مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران امکان پذیر است.
مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور است.
مطابق نقشه طرح ترافیک تهران، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولیعصر، بخشی از بزرگراه مدرس، لالهزار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر، انقلاب، کارگر، فردوسی و تمام خیابانها و کوچههای متصل به این مناطق جز محدوده طرح ترافیک هستند.
همزمان با اجرای ساعت کاری جدید در دستگاههای اجرایی و ادارات تهران از ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا تغییر کرده است. جهت تسهیل در تردد شهروندان تهرانی آغاز اجرای طرح ترافیک ۸:۳۰ صبح است و از ساعت ۱۳ خروج خودروها از طرح رایگان و آزاد خواهد بود. طرح ترافیک پنجشنبهها نیز حذف شده است.
همچنین ساکنین محدودههای طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا می توانند بعد از ساعت ۱۳ یک ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا داشته باشند.
ساکنین محدوده طرح ترافیک میتوانند از تخفیفات مخصوص به این طرح بهرهمند شوند. یک بار خروج از محدوده قبل از ساعت تعیین شده و یک بار ورود به طرح قبل از ساعت پایان طرح رایگان در نظر گرفته میشود و عوارض تردد در محدوده در ساعات طرح ترافیک نیز به صورت نیم بها برای این دست از شهروندان محاسبه میشود.
جریمه ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ برای جلوگیری از تخلفات رانندگی افزایش داشته است. در صورت تردد غیرمجاز در این محدوده، بیشترین میزان عوارض برای خودروی شما در نظر گرفته شده و مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.
طرح ترافیک در همهگیری بیماری کرونا لغو نشد و فقط ساعات طرح کمی تغییر کرد. جهت تسهیل در تردد شهروندان تهرانی آغاز اجرای طرح ترافیک ۸:۳۰ صبح است و از ساعت ۱۳ خروج خودروها از طرح رایگان و آزاد خواهد بود. طرح ترافیک پنجشنبهها نیز حذف شده است. همچنین ساکنین محدودههای طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا می توانند بعد از ساعت ۱۳ یک ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا داشته باشند.
علاوه بر عوارض طرح ترافیک، دو نوع عوارض دیگر از مالکین خودروها دریافت میشود. عوارض آزادراهی و عوارض سالیانه خودرو. امکان پرداخت این دو عوارض نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار کاربران عزیز قرار گرفته است.
منظور از عوارض آزادراهی عوارضی است که خودروها در ازای تردد از آزادراههای کشور باید پرداخت کنند. تردد در این آزادراهها توسط دوربینهای مستقر در این آزادراهها ثبت میشود و ترددکنندگان ملزم به پرداخت این عوارض از روشهای تعیین شده هستند. در حال حاضر تعدادی از آزادراههای کشور شامل این روش پرداخت هستند و به امکان پرداخت عوارض آزادراهی نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار کاربران عزیز قرار گرفته است.
تراکنشهای موفق با عبارت «پرداخت شده» به رنگ سبز قابل تشخیص است و تراکنشهای ناموفق نیز با عبارت «عدم پرداخت» به رنگ قرمز متمایز شده است. دارندگان خودروها باید مبالغ تراکنشهای ناموفق را که جمع آنها به عنوان بدهی خودرو اعلام شده است، به حساب خود در همین سایت شارژ کنند تا از جریمههای بعدی جلوگیری شود.
مانند تمامی عوارض، از جمله عوارض آزادراهی و شهرداری ملک، شهروندان باید در ازای استفاده از خدمات شهرداری برای سهولت تردد سالیانه مبلغی عوارض سالیانه خودرو را به متولی این عوارض یعنی شهرداری پرداخت کنند. مالکان خودرو باید به صورت سالیانه نسبت به پرداخت عوارض خودرو خود اقدام کنند. در غیر اینصورت مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد.
تفاوت عوارض سالیانه با عوارض آزادراهی خودرو
عوارض سالیانه خودرو از عوارض بزرگراهها متفاوت است. در واقع مالکان خودرو در سال باید دو نوع عوارض پرداخت کنند. عوارض آزادراهها بهصورت حضوری و در زمان تردد در بزرگراه دریافت میشود و هزینه آن صرف ساخت و بازسازی بزرگراه خواهد شد. اما عوارض سالیانهای که شهرداری دریافت میکند؛ برای امور خدماتی و رفاهی رانندگان در شهرها هزینه میشود. البته بهتازگی امکان پرداخت عوارض بزرگراهها از طریق اینترنت و برنامههای کاربردی فراهم شده است.
درصورتیکه فرد بهصورت سالیانه عوارض خودرو خود را نپردازد در هرماه به میزان ۲ درصد عوارض ا سالیانه ماشین بیشتر شد فزایش پیدا میکند و این قانون طبق ماده ۴۶ مالیات بر ارزش افزوده است. بنابراین برای این کار میتوانید از سامانه پرداخت عوارض خودرو استفاده کرده و بهصورت اینترنتی این عوارض را پرداخت کنید.
برای محاسبه این عوارض بهصورت سالیانه ابهامات زیادی جود دارد؛ اما طبق گفتهی وحید جریمه عوارض سالیانه ماشین عرب مدیر وصول درآمد شهرداری طبق قانون ۴۳ قانون مالیات ارزش افزوده؛ این عوارض در سال گذشته بهصورت یک در هزار قیمت ارزش خودرو محاسبه میشد. اما امروزه این رقم بهصورت ۱.۵ در ۱۰۰۰ قیمت خودرو محاسبه میشود. در این محاسبات ارزش خودرو بهوسیله وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین شده و به وزارت اقتصاد ابلاغ میشود و وزارت اقتصاد آن را در قالب یک دفترچه به شهرداریها ارائه میدهد. بهطور مثال اگر قیمت و ارزش خودرو شما ۷۰ میلیون باشد؛ کافی است ۷۰ میلیون را در ۱.۵ ضرب کرده و بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید؛ در این صورت عوارض خودرو ۷۰ میلیونی چیزی در حدود ۱۰۵ هزار تومان میباشد.
واکسیناسیون سراسری کرونا و از سوی دیگر افزایش ترافیک و آلودگی هوا، شورای ترافیک تهران چندی پیش تشکیل جلسه داد و سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه اعلام کرد: در نیمه دوم سال به طور معمول با افزایش ترافیک مواجه هستیم و امسال نیز در مقایسه با شرایط پیش از کرونا، نمودارها حدود ۱۸ درصد افزایش طول صفها و معابر درگیر با سرعت کم را نشان میدهد.
او این را هم گفت که بررسیها نشان داد که یکی از این عوامل موثر بر این شرایط سنگین ترافیک بی اثر شدن محدودیت های تردد اعمال شده در طرح ترافیک بود؛ زیرا اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح به ساعت ۸:۳۰ صبح و از ۱۸ به ۱۶ تغییر کرده بود.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، جمع بندی بر این شد که این ساعات تغییر کند ساعات فراموشی طرح ترافیک و در گام اول از ۱۰ آبان ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ و ساعت عصرگاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر کرد.
شفیعی ادامه داد: در گام بعدی از روز بازگشایی مراکز آموزشی (اول آذر) بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، زمان اجرای طرح های ترافیکی از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر می کند.
او خاطرنشان کرد: همچنین در نیمه نخست سال و با طولانی تر شدن روز نیز طرح ترافیک از از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ اجرا می شود.
به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا میشود و شرط ورود به این محدودهها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبتنام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی است.
منبع: استعلام عوارض سالیانه پیشخوان